Slaap slecht, slaapproblemen

Wil jij ook gewoon een normale nachtrust hebben?

 

Slaapproblemen, iedereen heeft er wel eens last van, maar sommige mensen hebben er teveel last van. Kinderen slapen veel en naar mate je ouder wordt heb je genoeg slaap aan 7 a 8 uur. De aantal uren is ook per mens verschillend, er zijn mensen die heel goed kunnen functioneren met 6 uur slaap op een nacht.

In een nacht heeft een volwassen mens meerdere slaap cyclussen. Iedere slaap duurt ongeveer 90 tot 120 minuten. Iedere slaapcyclus bestaat uit 5 fasen, dit zijn overigens voor iedere cyclus dezelfde fases en ze vinden ook in dezelfde volgorde plaats.

Lees hier meer over de cyclussen en de slaap fases. 

Goed slapen is belangrijk om de volgende dag alles weer te kunnen doen. Als je slaappatroon verstoort is dan merk je daar de eerste dagen niet zoveel van. Je bent moe en je denkt dat je wat slaap moet inhalen. Als dit echter aanhoudt kunnen er lichamelijke en geestelijke problemen ontstaan. Er zijn verschillende slaapproblemen.

  • Niet kunnen inslapen, lang wakker liggen. (piekeren)
  • wel snel inslapen maar verschillende keren wakker worden. (onrustige slaappatroon)
  • Slaapstoornissen.
Ik heb slaapproblemen
Ik heb slaapproblemen

Niet kunnen inslapen en piekeren, we kennen het allemaal

Nachten lang achter elkaar maar niet in slaap kunnen komen, zo moe zijn dat je wel kan huilen omdat je zo vreselijk moe bent. Hoe kan je hier nu het beste mee omgaan. Ten eerste is het achterhalen van waarom je zo aan het piekeren bent is belangrijk. Op die manier pak je het probleem zelf aan. Heb je zorgen, en neem je die mee naar bed. Probeer dan je gedachten leeg te maken en dat klinkt gemakkelijker dan het is. Maar neem een douche om te ontspannen, ga een ommetje buiten lopen ook dit werkt ontspanning op. Doe oefeningen om je spieren slapper te maken.

Verschillende keren wakker worden op een nacht.

Als je last hebt van het elke keer wakker worden en je hebt eigenlijk niet echt stress, dan weet je ook vaak niet waar het vandaan komt. De bovenstaande oefeningen kan je altijd proberen, maar mocht dit nu niet lukken. Het slaapproces zorgt ervoor dat we wakker moeten worden, dat zijn de slaapcyclussen. Normaal gesproken merk je hier weinig van want je valt eigenlijk gelijk weer in slaap. Het wordt een probleem als je niet gelijk in slaap valt. Wat je het beste dan kan doen, is even je bed uitgaan. Even je gedachten ergens anders op focussen. Ga niet op je laptop, mobiel en doe ook niet alle lichten aan. Zorg voor rust en ontspanning, lees even een boek met een klein lichtje. Als je voelt dat je moe wordt ga je weer naar bed.

Slaapstoornissen

Denk je dat je een slaapstoornis hebt, doe dan eerst de slaap test. Als je een slaapstoornis hebt dan is het belangrijk om naar de huisarts te gaan. Het onderliggende probleem moet worden aangepakt en daar heb je toch vaak hulp bij nodig.

Wat belangrijk is voor een goede slaap.

Ontspanning is eigenlijk het belangrijkst voor een goede nachtrust, en dat je geen slaap problemen krijgt. En dat houdt in dat je een uur voordat je naar bed gaat niet meer op de laptop gaat en ook niet op je mobiel. Neem een lekkere douche, en praat nog even met je huisgenoot, of partner, of lees een boek. De meeste problemen komen voort uit een druk leven overdag. Teveel prikkels meenemen als je naar bed gaat, zorgen meestal voor slaapproblemen.




Lees ook Wat gebeurd er als je hulp gaat zoeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *