Burn-out waardoor komt het.

Helemaal van deze tijd, een burn-out

Heel veel mensen hebben een burn-out, heb jij ook last van vermoeidheid, stress en veel te veel te doen, en kan je aan niets anders denken. Misschien heb jij een burn-out en dat gaat niet zomaar over, daar moet wat aan gedaan worden.

Wat is een burn-out?

Bij een burn-out ben je op, je kan niet meer. Je bent alleen nog maar moe zowel thuis als op je werk. Niets gaat meer goed. Je kunt allerlei klachten krijgen en daar heb je al zeker een half jaar last van. Je bent eigenlijk een soort van overspannen.

Er is niet echt een duidelijk beeld van hoeveel mensen een burn-out hebben, omdat niet iedereen naar de huisarts gaat hiervoor. En niet alle artsen behandelen deze symptomen als een burn-out. Naar schatting waren er op 1 januari 2011 met de diagnose neurasthenie/surmenage in de huisartspraktijk. Dit wil zeggen 3,9 op de 1.000 mannen en 7,2 per 1.000 vrouwen.

Oorzaken burn-out

Te veel stress daar komt het door. Als je een uitdagende baan hebt, hoef je niet altijd een burn-out te krijgen. Als je genoeg ontspanning hebt en een goede nachtrust dan kan je de volgende dag er weer tegenaan. Maar zijn de eisen te groot bijvoorbeeld, een drukke baan die erg veeleisend is. Kinderen die veel aandacht aan je vragen. Een huishouden die op orde moet zijn. En dan komen er ook nog vaak de verplichtingen bij als boodschappen, koken, afspraken, vrijwilligerswerk en ga zo maar door.  De draagkracht is te groot en dan beginnen de problemen. Langdurig stress waar je niet mee om kan gaan zorgt voor uitputting en constante vermoeidheid.  Als je dit langer dan een half jaar hebt dan spreken we van een burn-out.

Stress kan met je werk te maken hebben, maar ook met financiële problemen, veel verplichtingen hebben, een ernstig zieke in je omgeving waarvoor je zorgt, de zware combinatie van werk, gezin en/of een studie. Een ingrijpende gebeurtenis zoals een scheiding, ontslag of verlies van een geliefde kan heel stressvol zijn. Zeker als er van alles tegelijk op je afkomt en je ’s nachts ligt te piekeren zonder een oplossing te vinden, ligt overspannenheid op de loer.

Het ligt er ook aan hoe jij als mens met stress omgaat. Mensen met bepaalde persoonlijkheidskenmerken krijgen vaker een burn-out. Kan je geen nee, zeggen, om hulp vragen, je gevoelens tonen.

burn-out

Symptomen bij een burn-out

Als je overspannen bent, ervaar je zowel psychische als lichamelijke klachten. Hier kun je bijvoorbeeld last van hebben:

  1. Cynisme of depersonalisatie;
  2. Snel geïrriteerd/ kwaad;
  3. Wantrouwen;
  4. Piekeren;
  5. Somberheid, niet meer kunnen genieten;
  6. Emotioneel zijn/ huilen;
  7. Hyperventilatie;
  8. Angst –en paniekklachten zoals bijvoorbeeld rijangst, spreekangst, claustrofobie en hypochondrie (de angst om ziek te worden);
  9. Onzekerheid;
  10. Vergeetachtigheid;
  11. Besluiteloosheid;
  12. Concentratieverlies;
  13. Chaotisch denken en handelen;
  14. Steeds minder zin in initiatief;
  15. Onderpresteren;
  16. Neiging tot verslaving;
  17. Verlies van eetlust;
  18. Geen zin meer in seks.

Fysieke burn out symptomen

  1. Constant moe zijn;
  2. Gevoel van uitputting;
  3. Het koud hebben;
  4. Hoofdpijn;
  5. Spierpijn;
  6. Nek ,- rug–en schouderpijn;
  7. Maag –en darmklachten;
  8. Misselijkheid;
  9. Huidklachten;
  10. Hoge bloeddruk;
  11. Hartkloppingen;
  12. Pijn op de borst;
  13. Oorsuizingen;
  14. Duizeligheid;
  15. Slapeloosheid.




 

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Ben je vermoeid en altijd onzeker en heb je meer van de bovenstaande klachten, ga naar je huisarts. Is het werk het probleem ga dan naar de bedrijfsarts. Deze zal kijken naar je medische geschiedenis en je klachten beoordelen. Hij/zij zal dan een oordeel geven of er sprake is van een burn-out.  Je kan dan een vragenlijst krijgen en door deze in te vullen kan de huis of bedrijfsarts bepalen of het overspannenheid is of een burn-out. Het uitsluiten van een lichamelijke aandoening is ook belangrijk.

Hoe wordt een burn-out vastgesteld

Of mensen aan burn-out lijden wordt vaak vastgesteld met gevalideerde psychologische instrumenten, met name de door Maslach ontwikkelde Maslach Burnout Inventory.
Deze bevat ongeveer twintig vragen die betrekking hebben op de drie door haar onderscheiden dimensies van burn-out. Er zijn verschillende versies van dit instrument in omloop: één speciaal voor onderwijsgevenden, één voor “contactuele” beroepen (dat wil zeggen beroepen waarin uitvoerders met mensen werken, bijvoorbeeld de zorg), en één algemene versie (voor alle andere beroepen). Een Nederlandse versie van dit instrument is ontwikkeld door Wilmar B. Schaufeli en Dirk van Dierendonck.

De uit deze vragenlijst resulterende scores worden vergeleken met die van allerlei normgroepen (bestaande uit de scores van mensen die de lijst eerder hebben ingevuld). Op die manier kan worden vastgesteld of de scores van een bepaalde persoon opvallend hoog (of laag) zijn ten opzichte van deze normgroep. Gewoonlijk wordt ervan uitgegaan dat een score in de bovenste 25% (ten opzichte van de normgroep) een mogelijke burn-out indiceert; een score in de bovenste 5% zou indicatief zijn voor een échte burn-out. Wat overigens niet méér betekent dan dat men aangeeft erg moe te zijn, cynisch staat tegenover het werk, en denkt minder goed te presteren dan vroeger.

Naast de Maslach Burnout Inventory zijn diverse andere vragenlijsten in omloop, die gewoonlijk één van de drie door Maslach onderscheiden dimensies in iets andere bewoordingen meten. Het belangrijkste voordeel van deze andere vragenlijsten is dat ze vrij van copyrights zijn te gebruiken; inhoudelijk bieden ze geen meerwaarde.

Burn-out behandelen

Werkelijke reductie van burnout klachten, werkelijke vermindering van de burnout klachten, onder de toegepaste burnout preventie zijn:

  • Relaxatie,
  • Stressmanagement,
  • Cognitieve technieken,
  • Formuleren van realistische verwachtingen op het werk.

Rust nemen dat is het belangrijkst. Je hebt teveel hooi op je vork genomen en dat moet drastisch verminderen. De stress die je hebt thuis of op je werk die was teveel. Anders omgaan met een deadline, nee durven te zeggen dit alles zal zorgen voor rust.

Als je merkt dat het beter gaat, dan is het belangrijk  om te weten, waar het probleem vandaan is gekomen is. Heb je een baan die teveel van je verwacht. Heb je teveel te doen in 1 dag tijd en levert dat teveel stress op. Hier zal je beslissingen in moeten nemen die voor jou gezondheid het beste zijn. Oplossingen zoeken is niet altijd even gemakkelijk. Wat voor mensen ook moeilijk kan zijn is om hulp vragen en dit kan al erg veel stress wegnemen.

Prognose is goed

De prognose bij een burn-out is goed. Met voldoende rust en begeleiding, zullen je klachten verdwijnen. Veel mensen kunnen na een maand of drie weer een deel van hun werkzaamheden en andere activiteiten oppakken, de meeste patiënten zijn na een half jaar weer volledig aan de slag. Maar het herstel kan ook sneller gaan of juist langer in beslag nemen, dat verschilt van persoon tot persoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *